nedelja, 28. september 2014

Kuhinjske aktivnosti

Pri nas se največ dogaja v kuhinji in dnevni sobi, to najbrž ni nič neobičajnega. Otroka sem kar hitro začela vključevati v vsakodnevna opravila. Pa ne, da bi ga čimprej naučila niti nisem posebej 'predstavljala' teh aktivnosti, ker je bil otrok itak vedno z mano in me opazoval pri delu. Opazoval je, ko sem kuhala, ko sem v stroj zlagala perilo, ko sem obešala in likala, ko sem pomivala posodo... Ko je imel še bolj majave noge sem mu na mizico dala surovo zelenjavo medtem, ko sem kuhala, da je spoznal čisti okus posamezne sestavine - čebulo, korenček, svež peteršilj, cvetačo, solato...  Potem, ko je bil že dovolj stabilen in se mi je zdelo, da se nekako zaveda, da stoji na stolu, da mora pazit, da ne stopi mimo.. takrat je začel še bolj aktivno pomagati.

Izpostavljam nekaj aktivnosti, ki jih lahko izvajate z vašim malčkom za kuhinjskim pultom (ali pri mizi). Z vsemi bo uril svoje veščine, se naučil kaj novega, predvsem pa bo (no, vsaj moj škratek je) zadovoljen, vesel in se počutil strašno pomembnega, ker ste mu zaupali tako odgovorno nalogo ;) S tem 'gradimo' njegovo samostojnost in hkrati - ker delamo z njim, sodelovanje, potrpežljivost in seveda ročne spretnosti - koordinacija, pincetni prijem, delo z 'orodjem', najbrž sem še kaj pozabila.

Torej:
Zajtrk
Pri nas je vsako jutro za zajtrk smoothie; včasih samo sadni, včasih z oreščki, včasih zelen...
1. Olupimo banano
Za lažji začetek odrežemo zgornji del, mogoče naredimo kratke zareze po dolžini. Prvič demonstriramo - najraje brez besed. Začnemo na primer: Poglej, olupila bom banano. In nazorno s pretiranimi gibi pokažite, kako primete olupek, kako ga potegnete dol...do konca olupite banano in jo dajte na svojo desko za rezanje.
Pripravite banano za otroka in mu pustite, da poskusi sam.

2. Narežemo banano
Tega načeloma nisem učila takoj za tem, ko je prvič poskusil olupit banano, saj se je z lupljenjem na začetku  zamotil za nekaj minut, jaz pa sem pripravljala dalje... Enkrat eno drugič drugo, da ni preveč naenkrat - ko 'obvlada' oboje, ali ko pokaže željo, da bi poskusil še več.. mu seveda to omogočite. Prvič seveda demonstrirajte in za začetek dajte otroku top nož, najbolje kakega otroškega. Banana je zelo mehka in zato idealna za učenje.

3. Banano damo v posodo za smoothie (skodelico, krožnik, blender...)
Ponovno prvič demonstrirajte z jasnimi pretiranimi gibi, nosite po en košček v posodo.

4. Iz pomaranče iztisnemo sok
Bio pomarančo za nekaj minut namočite v vodo s sodo bikarbono in podrgnite, da odstranite nečistoče. Prerežite na pol in demonstrirajte. Ponudite otroku, da poskusi še on.

5. Sok zlijemo iz ožemalnika v  posodo za smoothie
Pokažemo kako to naredimo in damo možnost še otroku.

Če take aktivnosti predstavljamo prvič, potem naj bo ena  od teh naenkrat dovolj, razen, če ima otrok željo po več. Da damo otroku možnost ponavljanja, če seveda želi, se lahko teh aktivnosti lotimo, ko pečemo na primer bananin kolač, ali pripravljamo pomarančado in druge podobne zadeve.

Če za zajtrk pripravljate kruh z namazom ali kakav, kavo in podobno, otroka prav tako vključite, naj da na krožnik kruh, pokažite mu kako se ga namaže, naj sam zmeša kakav...

S škratom sva pripravila tudi že umešana jajčka -  on je razbil, posolil, zmešal jajčka, vlil v ponev in mešal med kuhanjem.



Kosilo
6. Mešanje
Prva daljša beseda, ki jo je izreklo moje ljubo dete..: Pokrovka. Že zelo zgodaj ga je zanimala posoda, kadar je le mogel je iz pulta zvlekel lonce, pokrovke, zahteval kuhalnico in vneto mešal. Danes ni nič manj navdušen. Tudi če nimam nič na štedilniku, se včasih kar tako spomni, si pristavi stol in pravi, da bo mešal. Po potrebi demonstrirajte in opozarjajte otroka, da/če je vsebina, lonec, štedilnik.. vroč.

7. Sestavine
Med kuhanjem oziroma pripravo jedi se pogovarjajta o sestavinah, poimenujta jih, poskusita, pokomentirajta okuse... Pri nas skoraj ni sestavine, ki je otrok ne bi prepoznal - od sadja, zelenjave, začimb, olja, mleka, masla, zdroba, kus kusa, riža...Že ko iz omare dajem, sproti komentira kaj to je in kakopak, on bi vse 'probal'.

* Če imate živila shranjena na dosegu, lahko otroka prosite, da vam kaj poišče in prinese.

8. Začimbe
Dovolite otroku, da povonja začimbe, ki jih uporabljate, poimenujta jih, pogovarjajta se o barvah, teksturi. Če želi, mu lahko ponudite, da pomaga začiniti. Naj odpira in zapira pokrovčke.




Ostalo
9. Nalivanje/prelivanje
V manjše flaške (po možnosti steklene) nalijte za prst ali dva vode, zlijte v šalčko - demonstrirajte. Če imate dva vrčka, lahko demonstrirate tudi prelivanje iz enega v drugega in nazaj.

10. Umivanje rok
Splezati na stol/pručko, odpreti vodo, namiliti, zdrgniti, sprati, obrisati - vse te korake demonstrirajte, povejte, da si boste umili roke in vodite otroka skozi korake s čim manj besedami.



Vse to v enem dnevu :). Pa ne samo to, pripravila sem tudi nekaj aktivnosti, ki še pridejo na vrsto - objavim na fb.

Spremljajte!

* Pri vsem pa seveda upoštevajte otrokove želje in interese.









3 komentarji:

  1. Super se znajdeta v kuhinji! Tudi mi smo veliko za štedilnikom skupaj, sedi kar na pultu in pomaga po svojih močeh, večinoma je samo radoveden in meša sestavine. Tamlajša pa "kuha" kar zraven na tleh. :) Zdaj bo dobila svojo mini kuhinjo, ker kaže ekstra interes za ponve in kuhalnice. :) Bomo ga vključili tudi v pripravo smoothijev, do zdaj je samo opazoval. Kako pa spraviš zelene sestavine v smoothie? Pri nas imamo obdobje, ko ne bi nič zelenega. :P

    OdgovoriIzbriši
    Odgovori
    1. A prav nič kar je zelene barve? Hmmm :) Mogoče, če sam natlači noter, bo kaj rajši poskusil končni izdelek ;) Poskusite.

      Izbriši
    2. Aha, za smoothie me pa na Fb poiščite, je objavljenih nekaj receptov ;)
      https://www.facebook.com/mamijedoma

      Izbriši