četrtek, 25. september 2014

10 najpomembnejših Montessori načel za naravno učenje

Zadnjič sem spet nekaj brskala o montessori in naletela na čudovito jasen zapis z 'navodili' za izvajanje montessori načina doma. Če se z montessori metodo šele spogledujete ali če jo že izvajate, je tole v vsakem primeru vredno prebrati. Kratko in jedrnato, bistveno.

1. Sledite otroku.
Individualizirajte učenje v skladu z edinstvenimi potrebami in interesi vašega otroka. Opazujte otroka.

2. Spoštujte in spodbujajte srkajoči um vašega otroka in njegova obdobja občutljivosti. (K temu se še vrnemo*)

3. Dovolite otroku svobodo raziskovanja notranjega in zunanjega sveta - dokler je otrok varen in svobodo uporablja v pozitivnem smislu.
Cilj: Samostojnost in 'samousmerjeno' učenje.

4. Dajte otroku čim več priložnosti za 'hands-on' učenje (torej učenje z materialom, ki ga lahko prime v roke, si ga ogleda, prestavi, razstavi...).

5. Poudarite vsakdanje življenje in senzorične aktivnosti v predšolskem obdobju.

6. Kjer je mogoče, priskrbite pravo orodje otroške velikosti.
Postavite jih na nizke police, da si lahko otrok sam izbere aktivnost, ki naj jo ponavlja kolikor želi.

7. Ne motite delovnega cikla otroka. Pustite, da razvije vedno večjo zmožnost koncentracije. Otrok bo razvil občutek zadovoljstva ob dobro opravljenem delu.

8. V otrokovem okolju naj bo red.
Montessori okolje otroku pomaga razviti miselni red in inteligenco.

9. Demonstrirajte aktivnost.
Otrok ne more avtomatsko vedeti kaj se s čem dela in kakšno je 'primerno obnašanje'.

10. Ko predstavite (novo) aktivnost, naj bo izpostavljena ena lastnost in kontrola napake, kjer je to možno.
Recimo, pri predstavljanju barv naj variira le barva, ne pa tudi oblika ali velikost predmeta.



* Občutljiva obdobja (sensitive periods)
Kosi časa, v katerih je otrok skoraj izključno vpet v eno aktivnost ali eno lastnost okolja. Ko je obdobje občutljivosti na vrhuncu, se lahko zdi, da je vaš otrok obseden s to aktivnostjo in jo ponavlja znova in znova. Ponavljanje je dober znak, da vaš otrok uresničuje/zadovoljuje pomembno potrebo v svojem razvoju. Med temi obdobji se na izbranem področju otrok nauči novih spretnosti skoraj brez truda.

* Srkajoči um (absorbent mind)
Traja od rojstva do 6. leta. Otroci se učijo na drugačen način kot odrasli. V teh šestih letih se je otrok iz okolja sposoben učiti brez truda, vtise vpija kot goba.


“If education is always to be conceived along the same antiquated lines of a mere transmission of knowledge, there is little to be hoped from it in the bettering of man's future.”
- Maria Montessori


Lahko noč ;)



4 komentarji:

  1. Super :) Če dovoliš, "sensitive periods" so pri nas prevedli v "občutljiva obdobja" ... Fino se je preverjat po teh točkah, bi si morala na steno obesit, hvala :)

    OdgovoriIzbriši
    Odgovori
    1. Hvala, sem dodala še to varianto. Sicer ni neke bistvene razlike, a ne? :) Je pa fajn 'plonk listek' tole, ja :)

      Izbriši
    2. Bistvene razlike seveda ni, je pa to "uradni" izraz, ki se pri nas uporablja. Da bomo enotni :)

      Izbriši
    3. Se strinjam, bom popravila. Se pozna, da berem samo v angleščini in sama prevajam, tako, da slovenskih izrazov uradnih res ne poznam.

      Izbriši